Dat kan geen toeval zijn. De psychologie van ons bijgeloof - de psychologie van ons bijgeloof

Artikelnummer: 9101B1460
Aantal: 1

Auteur: Frénk Van Harreveld, uitgever: Nieuw Amsterdam
Paperback, druk 2013 | Nederlands | 256 pagina's | 9789046814055 | 21 x 13,5 x 2 cm

Tweedehands: Goed
Oogt als nieuw, een pagina heeft een ezelsoortje. Stevig verpakt en bezorgd door PostNL.


Beschrijving
Verrassende en leerzame kijk op een machtig fenomeen

Zelfs de meest nuchtere Hollanders kloppen weleens af op hout, lopen liever niet onder een ladder door of voelen iets bij het getal 13. Hoe 'modern' we ook zijn, bijgelovig zijn we vrijwel allemaal. Tegenwoordig heeft bijgeloof steeds meer een persoonlijke vorm. Zo draagt golfer Tiger Woods altijd een rood shirt tijdens belangrijke wedstrijden en is tanden poetsen slechts een van de 18 rituelen die de zanger van Coldplay doorloopt voor hij het podium op kan.
In Dat kan geen toeval zijn wordt stilgestaan bij de verschillende vormen die bijgeloof - over de hele wereld, door de eeuwen heen - kan aannemen, en ook welke daarvan ons helpen en welke juist riskant kunnen zijn. Maar waarom lijkt bijgeloof in onze moderne samenleving juist een steeds grotere rol te spelen? In een toegankelijke stijl, met hilarische en herkenbare voorbeelden, geven de auteurs een psychologische verklaring van een machtig fenomeen.

Frénk van Harreveld, Bastiaan Rutjens en Joop van der Pligt zijn sociaal-psychologen en doen aan de Universiteit van Amsterdam en de University of British Columbia (Canada) onder meer onderzoek naar de manier waarop mensen de onzekere wereld waarin wij leven proberen te verklaren, begrijpen en voorspellen.

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »